Jak wybrać odpowiedni lokal na wesele? O to musisz zapytać!

środa, 27 stycznia 2016
data:post.title
Wybranie lokalu może wydać się proste - ładna sala, otoczenie, w miarę bogate menu, mili właściciele/ menadżer. Ale tak jak napisałam proste się tylko wydaje. Wiele Par Młodych, organizujących sobie wesele nie wie o co pytać przy wybieraniu miejsca przyjęcia. Mam nadzieję, że ten post chociaż trochę Wam pomoże :)
 Źródło zdjęcia: www.pinterest.com

Po pierwsze - co powinna zawierać oferta każdego podwykonawcy? 
  • cennik oraz wszystkie koszty jakie poniesiemy;
  • dotychczasowe osiągnięcia (zdjęcia, materiały video);
  • referencje od dotychczasowych klientów;
  • nagrody, certyfikaty, przynależności.

Lokale - podział:
  • zamki, pałace, dworki - różnią się przede wszystkim wielkością. Dworki najczęściej są stosunkowo małe i parterowe. W Polsce jest wiele takich miejsc, jedne są zabytkowe, a inne budowane niedawno na podobieństwo dworków mających czasami setki lat. Pary Młode często wybierają takie miejsca, gdyż otoczone są parkami lub przepięknymi ogrodami. Pałace są większe od dworków, bogato zdobione. Charakterystycznym punktem takich budowli jest dziedziniec. W pałacach ważną rolę odgrywają schody prowadzące na I piętro budynku, gdzie wita się gości. Na tyłach pałacu można znaleźć ogród, w kompozycji geometrycznej, z dodatkiem rzeźb, fontann. Zamki z definicji służyły do obrony przed przeciwnikiem - jako zbiór różnych budynków warownych, z dziedzińcem, fosą, murami. W dzisiejszych czasach zamki przeznaczone są jako atrakcje turystyczne, często są odrestaurowane i można zwiedzać je z przewodnikami. 
  •                                        Źródło zdjęcia: www.pinterest.com

  • hotele - w Polsce możemy znaleźć bardzo dużo hoteli, gdzie istnieje możliwość wyprawienia wesela. Niektóre, nowo wybudowane zachwycają nowoczesnymi rozwiązaniami, innowacyjnością, wyglądem sal. Plusem wesela w hotelu jest na pewno możliwość wynajęcia pokoi dla swoich gości.
  • restauracje - ich zadanie jest proste - mają zachwycać głownie smakiem. A rynek polski obfituje w różnego rodzaju dobre restauracje, gdzie możecie często dobrać bardzo indywidualne menu - od tradycyjnej polskiej kuchni, aż po  kulinarne przysmaki z różnych zakątków świata. Restauracje coraz częściej stawiają na niebanalny wystrój, co sprawia, że są najbardziej pożądanymi miejscami na przyjęcie weselne.
  • karczmy - sprawdzają się przy weselach w stylu rustykalnym, góralskim czy staropolskim. Lokale te, mają niepowtarzalny wystrój i klimat. Często w karczmach można zasmakować kuchni regionalnej.
Źródło zdjęcia: www.pinterest.com
  • sale weselne - najczęściej są to miejsca przystosowane do przyjęć na dużą liczbę gości. Mają coraz piękniejszy wystrój, nie muszą być już nudne i bezbarwne. Coraz częściej sale takie mają kilka - kilkanaście miejsc noclegowych dla gości weselnych.
  • pozostałe miejsca - coraz częściej wykorzystuje się stojące już budynki i przystosowuje je na przyjęcia weselne - mowa tu o starych magazynach, stodołach, fabrykach,loftach, oranżeriach, galeriach sztuki itd. Przyjęcie w takim niepowtarzalnym miejscu dostarczy gościom niezapomnianych wrażeń (często z zewnątrz wygląd nie zachwyca, ale w środku wygląda bajecznie).

W takim razie o co trzeba zapytać w lokalu, żeby obyło się bez przykrych niespodzianek?
  • menu - jaka jest cena od osoby, co wchodzi w jego skład, czy mają menu dla wegetarian, osób uczulonych itp., jaka jest cena za menu dla dzieci i do którego roku życia takie zniżki obowiązują, czy mają oddzielne menu dla obsługi technicznej wesela (zespół/ DJ, fotograf, filmowiec, Konsultant Ślubny);
  • obsługa - ilu kelnerów przysługuje na ilu gości (wg Savoir Vivre ma być to minimum 1 kelner na 20 osób). Szybko objaśnię Wam tą kwestię. Będąc na różnych weselach zaobserwowałam niesamowity trend - prawie nie widać kelnerów. Nie chodzi o to, że mają być na pierwszym planie, ale mają być na tyle blisko, żeby w razie potrzeby ktoś mógł skorzystać z ich pomocy i wiedzy. Szczególnie objawia się to na weselach na salach weselnych, gdzie właściciele nie chcą zatrudniać większej ilości pomocy kelnerskiej. Często sami właściciele noszą dania czy zbierają talerze po gościach. Dlaczego tak ważne jest, żeby 1 kelner obsługiwał maksymalnie 20 gości? Ponieważ wtedy goście mają szansę dostać rzeczywiście danie gorące, a nie ciepłe lub nawet chłodne, desery lodowe nie będą w stanie ciekłym, a na stołach nie zabraknie napojów czy alkoholu. Jeśli macie duże wesela (ponad 150 osób), to jak może być obsługiwane przez 5 kelnerów? Wiem, że się da, ale kurczę jak to wygląda? Część gości już zjadła swój obiad, a ci z drugiego końca sali muszą jeść sałatki, bo zanim przyjdzie ich kolej, to trochę minie, a zespół już wznosi drugi toast. Walczcie o większą liczbę kelnerów. Płacicie za to. A tłumaczenie właścicieli, że "nasz jeden kelner robi za dwóch" świadczy o tym, że traktuje go jako tanią siłę roboczą, którą można wykorzystywać, bo "młody i potrzebuje kasy". Sama pracowałam przy weselach, wiem, że jest ciężko, ale w restauracji, gdzie miałam okazję pracować jeden kelner na 20 osób był uważany za minimum. Jeśli wesele odbywało się na okrągłych stołach (10 osób), to każdy stolik miał własnego kelnera.
    Źródło zdjęcia: www.pinterest.com

  • wystrój i dekoracje - czy macie wpływ na wystrój sali, rodzaj dekoracji;
  • wyposażenie - czy jest klimatyzacja (działająca), wybór stołów (okrągłe, kwadratowe, prostokątne), pokrowce na krzesła, wybór kolorystyki serwet, obrusów, rodzaj zastawy, sztućców, szkła;
    Źródło zdjęcia: www.pinterest.com

  • noclegi - jakie są pokoje, jaka jest ich cena, standard, czy w nocleg wliczone jest śniadanie (szczególnie jeśli nie robicie poprawin), jeśli nie ma bazy noclegowej przy sali weselnej, to gdzie jest najbliższy motel/ pensjonat/ hotel/ domki letniskowe;
  • korkowe - w jakiej jest wysokości, jak liczona jest stawka (określona kwota/ od butelki/ od osoby);
  • serwis - czy jest dodatkowo płaty, w jakiej jest wysokości, do której godziny jest płatny.

Dodatkowo zapytajcie także o:
  • ilość przyjęć w ciągu jednego dnia - jeśli miejsce weselna jest duże i ma kilka oddzielnych sal, to może się okazać, że nie będziecie jedyną Parą na weselu. Nie wszystkim to pasuje.
  • jeśli wesele odbywa się w dużej restauracji, zapytajcie czy restauracja będzie otwarta również dla gości prywatnych, czy jest na Waszą wyłączność;
  • czy sala posiada: ogród/ taras/ miejsce dla palących;
  • czy sala do: tańców jest oddzielna, czy sala z posiłkami jest osobna lub czy wszystko jest połączone;
  • czy jest parking i na ile samochodów, czy jest dodatkowo płatny, jakie są parkingi w okolicy;
 Źródło zdjęcia: www.pinterest.com
  • jakie są udogodnienia dla osób niepełnosprawnych (toalety, podjazdy, rampy, windy itd);
  • gdzie umiejscowione są toalety (czasami trzeba zejść/wejść po schodach, obejść salę itd).

Podsumowanie - UMOWA:
  1. Menu - cena, ilość posiłków - nazwy posiłków, godziny podania muszą być dołączone w załączniku do umowy.
  2. Napoje, alkohol, tort, ciasta - kto zapewnia.
  3. Jak liczone jest menu dla dzieci (do którego wieku).
  4. Jak liczone jest menu dla obsługi technicznej.
  5. Ilu kelnerów będzie obsługiwało wesele (można w umowie wpisać nawet nazwiska obsługi kelnerskiej).
  6. Kwota za serwis i korkowe.
  7. Oferty specjalne (rabaty, pokój dla Pary Młodej etc.).
  8. Etapy wpłat na konto (zaliczka, przed weselem pewna część kwoty, po przyjęciu reszta formalności).
  9. Parking dla gości.
  10. Kucharz - ważne, żeby było podane imię i nazwisko, z pełną datą Waszego wesela, żeby nie było tak, że wyśle swojego stażystę, który o gotowaniu wie znacznie mniej. Jeśli odpowiadają Wam smaki kuchni konkretnego kucharza, to on ma tworzyć dania na Wasze wesele, nie kto inny).
  11. Ochrona.
  12. Rodzaj stołów, zastawy stołowej, dodatków jakie zapewni lokal, a jakie Wy "wniesiecie" do lokalu.
  13. Sprawdzenie szkód w lokalu (protokół) - BARDZO WAŻNY PUNKT - zabezpieczcie się. Wiele osób o tym nie myśli, ale przed podpisaniem umowy przejdźcie się po lokalu, łazienkach, ogrodzie, zobaczcie czy gdzieś nie ma przypadkiem wyrwanych kontaktów, zbitego lustra, oderwanej tapety. Zróbcie zdjęcia w dwóch kopiach, jedną dajcie właścicielom lokalu, drugą zostawcie sobie jako załącznik do umowy. Takie zabezpieczenie nie pozwoli właścicielom obciążyć Was dodatkowymi kosztami. Zdarza się niestety, że dzień po weselu nagle niby ktoś stłukł lustro, spłuczka w toalecie nie działa, ktoś uderzył w okno i powstał "pajączek". Za takie rzeczy obciążą Was, a wystarczy mieć dowód że było to już wcześniej, że to nie Wasi goście są za to odpowiedzialni. 


To były najważniejsze punkty dotyczące prawidłowego wyboru sali weselnej. Liczę, że pomogę Wam tym w wyborze najlepszego miejsca wesela. W razie jakichś pytań, niejasności piszcie śmiało w komentarzach albo w wiadomościach prywatnych :)

Prześlij komentarz