Kamerzysta rodem z filmu, czyli jak wybrać tego właściwego

środa, 9 marca 2016
data:post.title
Filmowiec - osoba, która stworzy niezapomnianą pamiątkę ze ślubu lub innego ważnego wydarzenia. Jednak na rynku możemy znaleźć tych lepszych i gorszych. Wiadomo, ceny są bardzo różne, jednak czasami ci słabi cenią się bardziej od tych dużo lepszych. Więc czym kierować się przy wyborze kamerzysty?
Źródło zdjęcia: www.pinterest.com

Mimo wszystko dobry sprzęt i komputer nie stworzą filmu za człowieka. W dobie zapisu cyfrowego, jakości HD liczy się nie tylko sprzęt, tylko ludzie, którzy ten sprzęt obsługują. Filmowiec musi być profesjonalistą. Dobrze zmontowany film ślubny nie musi być nudny, pokazywać każdej minuty imprezy, czy trwać 4 godziny. Wiemy, że niektórzy, aby uatrakcyjnić ślubny reportaż wplatają w niego zdjęcia z dzieciństwa Pary Młodej/ sesji narzeczeńskiej/ wspólnych podróży. Ale pamiętajcie, nic nie uratuje filmu, jeśli nie będzie z czego go zmontować. Dlatego świetnym rozwiązaniem jest zatrudnienie dwóch lub więcej osób do nakręcenia filmu, ponieważ w efekcie końcowym zobaczycie różne perspektywy osób nagrywających. Bardzo ważne - jeśli nie najważniejsze - jest to, aby filmowiec znalazł się tam, gdzie "coś się dzieje". Okej, wesele samo w sobie jest wielkim wydarzeniem, gdzie coś się dzieje, ale chodzi o wyjątkowe momenty - coś niespodziewanego, nieoczekiwanego, wzruszającego lub zabawnego. I właśnie to jest ta umiejętność, gdzie operator kamery jest w odpowiednim miejscu i czasie, ale zwraca na siebie uwagi. Dobra ekipa filmująca zmontuje cudowny film nie trwający dłużej niż godzinę, a uwieczni na nim najwspanialsze momenty Waszego dnia. Ważna jest też muzyka jaką wybierze do zmontowania reportażu ślubnego, to ona pomaga tworzyć nastrój.

Najważniejsze cechy dobrego filmu ślubnego:
  • niebanalny; 
  • dynamiczny; 
  • taki, że po obejrzeniu go raz, chcielibyście obejrzeć go ponownie i jeszcze raz i znowu.
Źródło zdjęcia: www.pinterest.com

Weryfikacja, czyli o co pytać filmowców?
  1. Czy posiadają licencję na filmowanie ślubów w Kościele - licencję taką wydaje Kuria. Jeśli Ksiądz w dniu ślubu o nią poprosi Waszego kamerzystę, a okaże się, że jej nie ma - może zabronić filmowania całej ceremonii w Kościele.  
  2. Sprzęt jaki posiadają - w dzisiejszych czasach typowe kamery odchodzą powoli na emeryturę. Teraz najczęściej filmowcy pracują na bardzo dobrych aparatach cyfrowych (najczęściej jest to Nikon albo Canon), mających także możliwość filmowania w jakości HD, 3D.  
  3. Długość montowanego filmu - jak pisałam już wyżej, dobry film nie musi trwać w nieskończoność. Dobra ekipa filmowa będzie miała wystarczająco dużo materiały na świetny film nie trwający dłużej niż 60 minut.  
  4. Jakość obrazu - im lepsza, tym lepiej :) 
  5. Jakość dźwięku - zazwyczaj ekipy filmowe przypinają księdzu/ urzędnikowi/ mistrzowi ceremonii mikrofony, dla lepszej jakości dźwięku. Oczywiście każda z osób prowadzących uroczystość zaślubin ma taki normalny, stojący mikrofon, ale w Kościele czy plenerze dźwięk może brzydko rozchodzić się i w efekcie na filmie będzie bardzo słabo słychać. Dzięki takim małym mikrofonom (często np. jeden dostaje ksiądz, a drugi Pan Młody) na filmie słychać wszystko idealnie.

Jak weryfikować portfolio? 
  1. Obejrzeć kilka CAŁYCH realizacji, nie tylko zwiastuny. Zwiastuny są najczęściej bardzo dobre, ale też krótkie, więc może okazać się, że najważniejsze zostanie ujęte tylko na zwiastunie, a cała reszta filmu będzie nudna jak flaki z olejem. Możecie o takie pełne reportaże ślubne poprosić na spotkaniu z filmowcem, nie powinien mieć obiekcji do swojej pracy, także jeśli będzie przy tym robił problemy, to może ma coś do ukrycia albo nie jest zadowolony ze swojej pracy? 
  2. Zwróćcie uwagę na montaż filmów - dynamiczność kadrów, różnorodność ujęć. Dobrze, jeśli każda realizacja filmowa się od siebie różni - to trochę tak jak w zdjęciach ślubnych - jeśli widzicie, że zdjęcia są identyczne, tylko zmienia się Para Młoda, to świadczy o braku kreatywności fotografa. Jeśli zatem każdy film ślubny jakiegoś kamerzysty jest taki sam jak cała reszta, to możecie być pewni, że i Wasz film nie będzie się wyróżniał. 
Źródło zdjęcia: www.pinterest.com

UMOWA - na co zwrócić uwagę?
  1. Informacja o sprzęcie należącym do filmowca. 
  2. Informacja o odbyciu przygotowania liturgicznego. 
  3. Punkt dotyczący innych filmowców - kto jeszcze będzie nagrywał film na Waszym ślubie. 
  4. Oświadczenie o znajomości portfolio filmowca i akceptacja jego stylu. 
  5. Informacja o tym, że na jakość filmu nie będą miały wpływu warunki zastane - czyli np. bardzo ciemna Katedra/ Kościół (coś na co nikt nie ma wpływu). 
  6. Informacja o wypadkach losowych. 
  7. Zgoda na udostępnianie wizerunku. 
  8. Informacje o czasie oddania filmu do rąk Pary Młodej. 
  9. Informacja o tym, że w Internecie Wy, jako zamawiający, będziecie mogli zamieszczać tylko przygotowane przez filmowca miniaturki z jego logo. 
  10. Informacja o wybranym pakiecie (pakiet dodatkowo ma się znaleźć w załączniku do umowy). 
  11. Ustalona kwota zadatku i etapy wpłat transzy pieniężnych. 

Mam nadzieję, że te wskazówki pomogą Wam w wyborze najlepszego filmowca na Wasz ślub :) 


2 komentarze

  1. Bardzo trafny artykuł z cennymi wskazówkami. Co do warunków oświetleniowych mogę się zgodzić tylko po części. W kościele nie ma opcji, żeby doświetlić, a tak poza tym można zdziałać cuda. Napisałem na ten temat artykuł:
    http://slubfilm.pl/tajemnica-dobrego-filmu-ze-slubu-swiatlo/
    Jako początkujący filmowiec próbuję rozwiązać wiele problemów i zamierzam je opisywać na blogu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, wiemy, że w Kościele ciężko jest ugrać coś z oświetleniem, jednak mimo wszystko to nie powinno wpływać na jakość filmu. Bo mimo wszystko fajnie by było coś na nim zobaczyć, a nie tylko widzieć zarysy lub rozmyty obraz.
      Kibicujemy w rozwijaniu bloga! :)

      Usuń