Barmani na weselu

wtorek, 7 czerwca 2016
data:post.title
Barmani to coraz bardziej popularna forma uatrakcyjnienia przyjęcia weselnego. Podają pyszne, kolorowe drinki i cocktaile wesołym gościom i mogą (na życzenie Pary Młodej) zrobić pokaz barmański, wprowadzając gości w cudowny nastrój. A jak wygląda ten zawód od kuchni? Na co warto zwrócić uwagę przy wyborze takiej atrakcji na własny ślub? Jak dobrze podpisać umowę? O tym dzisiaj w rozmowie z barmanami z firmy Podawane z pasją. Zapraszam do lektury :)


Czy barmani - tak jak, np. fotografowie - posiadają różne pakiety świadczonych usług?

Tak, oczywiście. Jednak nie można do końca nazwać tego pakietem. Wszystko zależy od tego, czego oczekuje od nas Para Młoda. Jesteśmy w stanie zaoferować wiele opcji - jest to uzależnione od finansów, miejsca przyjęcia oraz drobnych technicznych udogodnień w miejscu wykonywania usługi. Przykładowo: obsługę jesteśmy w stanie uatrakcyjnić podając cocktaile blenderowane, mamy też fontannę czekolady - natomiast potrzebujemy miejsca do podpięcia się do prądu - co nie zawsze jest możliwe.


Dodatkowo świetną opcją są cocktaile butelkowane - kapslowane czyli RTD, które możemy zaproponować gościom podczas przyjęcia, jako aperitif, czy wystawić w je w coolerze po zakończeniu obsługi - tak by cocktaile były cały czas dostępne podczas przyjęcia. Może być to także fajna forma podarunku dla gości, zastępująca standardową butelkę wódki i ciasto.  



Ile wcześniej przygotowujecie się do przyjęcia?

Wcześniej wspomniane cocktaile kapslowane przygotowujemy dzień przed weselem w domowym zaciszu - wiąże się to z dostarczeniem alkoholu przed imprezą i kaucją za butelki - bo w nie też musimy się zaopatrz. Para Młoda musi pamiętać o tym, że my nie oferujemy sprzedaży alkoholu, tylko pracujemy na powierzonym przez nich materiale.
Dzbanek lemoniady, poncz itp. wymagają dodatkowego miejsca na sali, czego nie zawsze możemy się spodziewać w danym miejscu, bo jest ono ograniczone.


Jaki jest skład Waszego zespołu barmańskiego?

Pracujemy we czwórkę - 2 pary z Sosnowca :)
Edyta - specjalistka od dekoracji i cocktaili blenderowanych, miłośniczka smoothie i kawy.
Magda - shoty to jej specjalność - wyraziste cocktaile o mocnym smaku alkoholu są jej silną stroną, a w pracy za barem łączy szybkość z wysoką jakością.
Krzysztof - cocktaile klasyczne, kreatywne kraftowanie ich to to, w czym się lubuje, a także wykorzystuje smaki polskiej natury prezentując je w nietuzinkowych aranżacjach.
Marcin - człowiek homemade - na każdej imprezie stara się dodać coś od siebie w postaci konfitur, syropów etc., co sprawia, że smaki są niebanalne, a połączenia często zaskakujące. 
Wszyscy razem współpracujemy ze sobą na różnych płaszczyznach od wielu lat, wszyscy staramy się udoskonalić swoje umiejętności biorąc udział w konkursach barmańskich, szkoleniach czy wykładach.



Jakie są koszta wynajęcia barmanów i czas obsługi barmańskiej na imprezie?

Koszty są związane z wymaganiami Pary Młodej, ilości gości, tym czy wesele jest jedno czy dwu dniowe, a także tym gdzie się ono odbywa. W naszym przypadku, koszty usługi barmańskiej obejmują - stanowisko barmańskie w postaci mobilnego baru (w tym sezonie przygotowaliśmy 4 nowe drewniane bary z białym skórzanym pikowanym frontem i oświetleniem ledowym), pełen sprzęt barmański, potrzebny do wykonania usługi, szkło konsumpcyjne - co jest ważne - nie blendowane (czyli bez logotypu marek alkoholi), bo nie promujemy żadnych marek. Nasza firma nie bierze pod uwagę kosztów dojazdu, jeśli przyjęcie odbywa się do 30 km od Sosnowca
Co do czasu obsługi - podstawowa opcja to 8 godzin - w tym 6,5h obsługi i 1,5h na przygotowanie stanowiska. Dlaczego? W większości przypadków obsługa zaczyna się około 17:00 - 19:00. Zwykle po północy obecność barmana nie jest już konieczna, gdyż weselnicy dobrze się bawią, więcej tańczą, część gości wychodzi z wesela i coraz mniej osób trafia do baru. Natomiast, jeśli sytuacja tego wymaga, stajemy na wysokości zadania i zawsze można się z nami dogadać. Nigdy nie zamykamy baru bez uprzedzenia - informujemy osobę odpowiedzialną (Parę Młodą, rodziców, świadków itd.) o tym, że zbliża się koniec umówionej pory. U nas, dodatkowa pełna godzina pracy, to koszt 80 złotych - ale nie naciągamy.


Czy posiadacie swój sprzęt niezbędny do świadczenia usług czy tym zajmuje się lokal, gdzie odbywa się przyjęcie lub Para Młoda? Jak to wygląda?

Mamy wszystko - a nawet więcej. Idąc od samego początku - bar jako stanowisko pracy, sprzęt barmański i nie tylko - zaglądając do naszych walizek wiele rzeczy by Was zaskoczyło! Co na przykład? Wycinaki cukiernicze lub ozdobne nożyczki do papieru. Po co to wszystko? Zapraszamy do naszej galerii na facebooku, a wszystko będziecie wiedzieć :)
Ponadto, posiadamy szkło nie blendowane - to jest bardzo ważne. Dlaczego? Przypuśćmy, że przygotowuję cocktail na bazie rumu Havana Club 3yo, a gość dostaje go w szklance Bracardi. Fakt faktem - jedno i drugie to rum, ale jeśli ktoś z gości kojarzy produkty, może sugerować się tym, że na barze dostanie właśnie taki alkohol, którego emblemat pojawia się na szkle. Uważamy, że serwis w taki sposób jest nieprofesjonalny. Jeśli spotkacie się z osobą, która głównie pracuje na takim szkle - raczej nie jest zakupione, lecz "pożyczone" z lokalu. Oczywiście są wyjątki - niektórzy barmani współpracują z daną marką i będą ją promować, ale nie oszukujmy się - wiąże się to z większą kwotą za zakupy dokonane na imprezę, bo należy pamiętać, że my sprzedajemy usługę na powierzonym przez Was materiale, a nie alkohol. 
Idąc dalej - serwetki do serwisu cocktaili, rurki, wykałaczki i inne ozdoby - jest to w naszym zakresie.


Jak podchodzicie do kwestii przerw podczas przyjęcia?

Ilość przerw jest uzależniona od gości. Zdarzają się wesela, gdzie na pierwszą przerwę pozwalamy sobie dopiero po 4 godzinach obsługi. Zależy nam na podaniu jak największej ilości drinków o najwyższej jakości. Jeśli przed barem jest kolejka, to nie możemy powiedzieć "przepraszam, idę jeść, wrócę za 15 minut", bo to bardzo nieprofesjonalne. Przerwę mamy wtedy, kiedy gości nam na to pozwalają. Nie mniej jednak przy bardzo dużym natężeniu, czasem mówimy gościom o krótkiej przerwie technicznej (np. kiedy sala nie pomaga w zbiórce czy myciu szkła/ w celu uzupełnienia narzędzi),  ale jest to spowodowane tym, że nie wydajemy byle czego. Macie nas zapamiętać z jak najlepszej strony :)


Macie jakieś wymagania techniczne od miejsca, gdzie będziecie pracować?

Miejsce - to jest najważniejsze - odpowiednie do wykonania zlecenia. Zawsze zadajemy pytanie czy sala będzie myła szkło. Dlaczego? Staramy się zabezpieczyć w odpowiednią ilość szkła, np. dla 100 gości mamy minimum 200 szklanek ze sobą, jednak dobrze, jeśli one rotują i wracają na stanowisko. Szkło ma różne fasony, zwykle na imprezie pracujemy na 5-7 rodzajach dedykowanych do odpowiednich cocktaili. Aby wszystko wychodziło z baru estetyczne, w momencie przygotowania cocktailu wieloporcjowego, nie możemy pozwolić sobie na różne szkło. 
Chłodnia - do przechowywania lodu, na którym będziemy pracowali.
Dostęp do małego zlewu - w celu mycia sprzętu i zachowania higieny.
Gniazdko - do podpięcia przedłużacza, w celu uruchomienia blendera, oświetlenia baru czy innych dodatkowych atrakcji.


Co się dzieje, w momencie kiedy nie możecie zjawić się na przyjęciu z przyczyn losowych? Jaką pomoc oferujecie zleceniodawcom?

Ponieważ mamy 4 osobowy skład, nigdy nie bierzemy czterech zleceń na jeden dzień. Chodzi o to, abyśmy mieli sprawdzoną osobę zapasową. Oczywiście Para Młoda byłaby o tym poinformowana, natomiast jeszcze nigdy coś takiego nam się nie zdarzyło. Raczej działa to tak, że jesteśmy wcześniej niż się umawiamy - po to, aby uniknąć nieprzyjemnych sytuacji.


Czy barmani powinni pokazać dyplomy/ zaświadczenia i portfolio z ukończonych kursów lub szkoleń Parom Młodym?

Jest to dobre pytanie. W dzisiejszych czasach mamy dostęp do różnych kursów, które nie zawsze weryfikują zdolności barmana. Są lepsze i gorsze szkoły tego zawodu, można też uczyć się samodzielnie. My oczywiście na fanpagu udostępniamy nasze osiągnięcia i można sprawdzić je w odpowiedniej jednostce ich realności - mimo wszystko uważamy, że portfolio jest najlepsze. Dobrym posunięciem Pary Młodej jest sprawdzenie czy barman pracuje w jakimś lokalu i anonimowe przyjście do tego miejsca na cocktail (najlepiej taki z poza karty) podczas jego zmiany. Można wtedy sprawdzić jego kreatywność, umiejętności i zweryfikować czy ma dobry warsztat. Bar - to teatr jednego aktora - barman musi czuć się swobodnie, nie może się stresować, musi być kontaktowy i pokazać dobrą sztukę.


Na przyjęciach zdarzają  się osoby niepijące czy dzieci, które widząc kolorowe drinki dorosłych, również zapragną dostać takiego. Czy robicie także cocktaile bezalkoholowe?

Cocktaile bezalkoholowe są bardzo ważnym elementem - najprostszym rozwiązaniem jest przygotowanie smacznej lemoniady, np. ogórek/ mięta/ limonka w dużym dzbanku z kranem - co najczęściej interesuje dzieci. Możemy też przygotować cocktaile na bazie soków, syropów, mleka, napoi gazowanych, jeśli na imprezie będzie blender - w grę wchodzą "zielone koktajle" w postaci smoothie na bazie owoców.



Na co warto zwrócić uwagę przy podpisaniu umowy z barmanami?

  1. Określenie dokładnego miejsca wykonywania usługi (nazwa sali, miejscowość, adres).
  2. Określenie godziny rozpoczęcia przyjęcia (np. wchodzimy na salę o 15:00, życzenia, obiad, pierwszy taniec - po tym wszystkim rozpoczynamy podawanie drinków, np. ok 17:00).
  3. Określenie godziny zakończenia przyjęcia.
  4. Sprawdzenie trwania wykonywania usługi i kosztów dodatkowych związanych z przedłużeniem.
  5. Co barman oferuje? Bar, szkło itp. - jeśli tak, to jakie sprzęty, forma transportu.
  6. Określenie wysokości zaliczki.
  7. Termin pełnej płatności.
  8. Jeśli barman reprezentuje firmę - sprawdzenie czy istnieje.
  9. Stłuczka - w Naszej umowie jest wzmianka o pokryciu ewentualne stłuczki szkła. To wszystko po to, że my także musimy zabezpieczyć się przed ewentualnymi szkodami, wyrządzonymi przez gości. Nie obciążamy Par Młodych stratą 3 - 10 szklanek, ale jeśli ktoś z zaproszonych kopnie w bar i stracimy 50 lub więcej szklanek?
Ja dodam od siebie, że warto także w umowie zawrzeć dane barmanów mających obsługiwać Wasze wesele - jeśli firma okaże się nieprofesjonalna i na Wasz ślub wyśle osobę bez doświadczenia, świeżo po kursach, możecie być niezadowoleni. Drugą sprawą jest wzmianka o wypadkach losowych, kiedy barmani nie będą mogli dojechać na wesele (nie zawsze Pary Młode wiedzą o tym kilka tygodni przed weselem, czasami dowiadują się w ostatniej chwili).
     
Ekipę Podawane z pasją możecie spotkać w Cafe Kattowitz i Hotelu Diament


Prześlij komentarz