Idealne miejsce na wesele - checklista!

wtorek, 21 lutego 2017
data:post.title
Miejsce wesela pochłania średnio 50% (lub więcej) całego ślubnego budżetu. Należy zatem wybierać rozsądnie, ale o czym pamiętać, aby uniknąć wtopy? Poniżej krótka checklista! :)
Fot. Kurt Boomer
  1. Czy nasza wybrana data jest dostępna?
    Nie nastawiajcie się, że na pewno Wasza konkretna data jest akurat wolna. Cuda się co prawda zdarzają, ale aby uniknąć rozczarowania, weźcie pod uwagę więcej dni, niż ten jeden wymarzony.
  2. Czy możecie zorganizować ceremonię zaślubin w wybranym miejscu? Czy odbędzie się ona w tej samej sali co przyjęcie po ślubie?
    Jeśli lokal (i całe jego otoczenie) jest zarezerwowane na Waszą wyłączność, nie musicie się stresować, że wybrana sala lub ogród będą niedostępne.
  3. Czy miejsce wesela ma wystarczającą ilość miejsc noclegowych dla Waszych gości?
    Każdy gość chciałby mieć wygodę w postaci pokoju z wygodnym łóżkiem po całonocnej zabawie. Nie zawsze niestety tak jest. Czasami lokale mają sporo miejsc noclegowych/ domków/ pokoi (najczęściej jednak jest to kilka pokoi, w tym pokój dla Pary Młodej) lub w okolicy polecają motele/ gospodarstwa agroturystyczne/ hotele itp. 
  4. Jakie macie opcje menu? Co zawiera cena? Co dostaniecie w pakiecie?
    Może to być, np. powitalny drink, tort, rabat na noclegi czy na śniadanie po ślubie.
  5. Na ile godzin macie zarezerwowany obiekt?
    Koniecznie ustalcie to w umowie - określcie dokładną ilość godzin oraz cenę za każdą nadgodzinę imprezy (w tym warunki płatności). 
  6. Czy podczas Waszego przyjęcia obiekt będzie remontowany?
    To bardzo ważne. Rezerwując miejsce przyjęcia, często nawet 2 lata wcześniej nie możecie przewidzieć czy nagle piękny pałacyk nie będzie w trakcie renowacji, co zupełnie zburzy wizję pięknych, plenerowych zdjęć. A może lokal będzie wymieniał rury i zastaniecie rozkopany ogród? Warto o to pytać.
  7. Co z korkowym?
    Czasami o to nie pytamy i okazuje się, że rachunek jest wyższy niż powinien być. Ustalcie to i koniecznie umieśćcie w umowie.
  8. Jaki jest harmonogram płatności?
    Każdy lokal ma swoje warunki, dlatego muszą być dokładnie opisane w umowie.
  9. Jakie są warunki rezygnacji z rezerwacji?
    Zdarzają się różne sytuacje, które czasami zmuszają Pary Młode do rezygnacji z wesela nawet na miesiąc wcześniej. Ustalcie co się stanie z pieniędzmi, które dotychczas wpłaciliście (PAMIĘTAJCIE! Zaliczka jest zwrotna, zadatek nie), zapiszcie to w umowie.
  10. A co z umową?
    Niektóre lokale/ obiekty chcą się wymigać od umowy, albo proponują dosłownie śmieszną jej wersję (np. na 2 strony, bez żadnych konkretnych zapisów, lub jedyny wzór dla każdego, bez możliwości wprowadzenia indywidualnych ustaleń), dlatego powinna Wam się wtedy zapalić czerwona lampka w głowie.
  11. Czy istnieją jakieś ograniczenia?
    Mam na myśli, np. minimalną/ maksymalną liczbę gości, brak jakiegokolwiek miejsca dla dzieci (fajny plac zabaw lub oddzielna mała sala świetnie się sprawdzają, aby umilić najmłodszym czas), bliskie otoczenie domów jednorodzinnych, którym przeszkadza hałas itd.
  12. Czy istnieje możliwość zatrudnienia zewnętrznej firmy cateringowej? 
    Zdarza się, że jedzenie w danym miejscu Wam nie odpowiada. Zapytajcie czy istnieje możliwość zatrudnienia firmy zewnętrznej (oczywiście sprawdźcie ją najpierw).
  13. Czy możecie wnieść własny alkohol? Jeśli tak, to jaki/ w jakiej ilości?
    Każdy lokal patrzy na tą kwestię inaczej. Te pytanie wiąże się bezpośrednio z pytaniem nr 7, dlatego pytajcie, dopytujcie, zapisujcie w umowach! 
  14. Jaką macie dostępną powierzchnię dla zespołu/ DJa/ do tańców?
    Jeśli zdecydowaliście się na małą elegancką restaurację, gdzie miejsca do tańczenia nie ma za wiele, nie decydujcie się na kilkuosobowy zespół, ponieważ łącznie z rozłożonym sprzętem, może okazać się, że nie ma gdzie się bawić.
  15. Gdzie są rozmieszczone gniazdka elektryczne?
    To ważny punkt, ze względu na oprawę muzyczną, ale także dekoracje. Zorientujcie się czy instalacja jest w dobrym stanie, bo nie chcecie aby co chwilę wywalało korki podczas przyjęcia.
    Fot. Lawson Photograpy
  16. A może klimatyzacja?
    Śluby w Polsce organizowane są w większości w sezonie wiosenno-jesiennym, gdzie temperatury mogą sięgać nawet 40 stopni. Przyda się klimatyzacja, bo połączenie upału (nawet takiego 25-cio stopniowego), gorących posiłków, alkoholu oraz sporej grupy ludzi będzie prowadziło do omdleń i złego samopoczucia gości. Jeśli lokal Wam mówi (przy rezerwacji sali), że akurat klimatyzator ma awarię (a wiecie, że na weselu kuzynki 2 lata temu mówili to samo), to znak, że serwis mógł nawet nie odwiedzić właścicieli w sprawie naprawy. Możecie mieć także zapis w umowie dotyczący klimatyzacji i w razie jakichś niezgodności egzekwować to po przyjęciu.
  17. Czy możecie udekorować salę wg własnego uznania?
    Niektóre obiekty (szczególnie te historyczne) mogą zabronić jakichkolwiek dekoracji, nie licząc kwiatów. Inne nie zgadzają się na świece czy konfetti.
  18. Który pracownik będzie Waszą osobą kontaktową?
    Menadżer a może właściciel? Może obiekt ma specjalną osobę zajmującą się weselami i przyjęciami? 
  19. Czy tego samego dnia odbędą się jakieś inne przyjęcia?
    Osobiście nie chciałabym się bawić z inną Parą Młodą w jednym obiekcie. Może okazać się, że nie dogadacie się w sprawie dekoracji wejścia lub przed salą, goście się ze sobą wymieszają czy ktoś się z kimś pobije. Jeśli Wam to jednak nie przeszkadza, to pamiętajcie - pytajcie o jak najwięcej szczegółów.
  20. Czego jeszcze możecie oczekiwać w pakiecie? 
  • wynajem obiektu,
  • bezpłatny parking,
  • ochronę,
  • obsługę kelnerską,
  • szatnia dla gości,
  • dostęp do kuchni,
  • pokój dla Pary Młodej,
  • miejsca do siedzenia podczas ceremonii (np. podczas ślubu cywilnego),
  • oświetlenie,
  • stoły, krzesła,
  • zastawa stołowa,
  • korkowe,
  • sprzątanie po przyjęciu.



   

2 komentarze

  1. Dzięki za wpis! Bardzo przydatny :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zachęcam do zajrzenia również w inne posty nt organizacji ślubu i wesela :)

      Usuń